Smířená s jeho nevěrou?

01.10.2008 10:44

 

 

"Stálé milenky se zuby nehty snaží zůstat."

"Stálé milenky se zuby nehty snaží zůstat."

 

Jedna nevěra budiž. Ta se s trochou shovívavosti odpustit dá. S druhou je to horší. Desátá už je moc. Anebo je to naopak?

Reklama:

On jí oznámil, že má milenku. Nebo na jeho nevěru náhodou přišla. V každém případě ona potřebuje vědět, co on zamýšlí dál, a sama se musí k této nepříjemné situaci nějak postavit. Může ji přejít, uvěřit slibu, že se nic podobného nebude opakovat, a pokračovat dál, jako kdyby se ve vztahu nic nestalo. Může od něj odejít, jestliže se s nevěrou není schopná smířit. Nebo s ním může uzavřít určitou dohodu - třeba v případě, že on se milenky nehodlá vzdát nebo že odmítne žít ve striktně monogamním vztahu, a ona, jeho partnerka, s ním přesto hodlá zůstat. Je třeba, aby si ujasnili pravidla, a jakkoli to bude pro oba nepříjemné, probrali všechna rizika. Ona se musí rozhodnout, co je pro ni a potažmo pro celý vztah lepší - smířila by se spíš s jednou milenkou, nebo by raději, kdyby měl partner milenek nespočet a s žádnou nevydržel dlouho?

Šachy pro tři

Ženy často dokážou pochopit, že se partner zamiloval - vědí, že se to může stát každému. Uvědomují si však také, alespoň pokud jde o druhé, že zamilovanost časem přejde a že kvůli aktuálně rozbouřeným hormonům není nutné opouštět fungující vztah. Mají za to, že stačí počkat, než partnera i jeho milenku okouzlení přejde, a pak se zase vrátí věci k normálu, milenka zmizí a on zjistí, že nejlépe mu je tam, kde je, tedy se stávající partnerkou a doma. Z těchto důvodů se jim zdá jedna stálá milenka lepší. Opájejí se totiž nadějí, že stálá milenka bude dočasná a pak že bude zase klid. Zapomínají ale, že ve hře nejsou jenom ony a jejich partner. Je tam s nimi ještě milenka, a právě proto, že je stálá, hraje výraznou roli. Milenka není pasivní pozorovatel, ale aktivní hráč. Má totiž jednu velkou výhodou. On je do ní zrovna zamilovaný, a to jí dává v tu chvíli jistou převahu. Je na tahu, a když na to půjde dobře, může dát partnerce svého milence minimálně šach, ne-li rovnou mat.

Většina stálých milenek, nežijí-li ve spokojeném partnerství, ve kterém chtějí setrvat, po svém zadaném milenci, s nímž se pokoutně stýkají, bude požadovat víc než přísně utajené schůzky v časech místo oběda nebo těsně po práci, kdy mají k milostným hrátkám hodinku, maximálně dvě. Stálým milenkám dříve nebo později přestane stačit sex. Začnou toužit po vztahu a podle toho se také budou chovat. Pustí se do boje a může to být boj pěkně ostrý. Některé milenky na partnerky zaútočí přímo, začnou je osočovat před milencem a nikdy si na jejich účet neodpustí ironickou poznámku. To je však horší cesta, která přesouvá výhodu na pole partnerek. Chytřejší milenky se střeží, aby partnerky pomlouvaly. Naopak se postarají, aby se pro svého milence staly nepostradatelnými. Když se to povede, začne na milenku nadávat partnerka a on bude utíkat tam, kde mu nikdo nic nevyčítá, kde jsou na něj hodní a kde se tím pádem cítí lépe. Čím více bude partnerka zoufalá, tím snadněji se milenka vyhoupne do sedla. Další důvod, proč se mít před stálými milenkami na pozoru. Zamilovanost sice jednou přejde, ovšem až se tak stane, může být on už manželem jiné ženy.

Je tu někdo jiný

„Když mi partner oznámil, že je tu někdo jiný, kdo mu není lhostejný, snažila jsem se zachovat klid,“ popisuje své potýkání s partnerovými nevěrami třia­třicetiletá Ester. „V tu chvíli jsem ještě byla přesvědčená, že nás dva nic nerozdělí, ani jiná žena. Doufala jsem, že to zvládneme, a věřila jsem, že to bylo poprvé a bude to naposledy, až vztah s ní ukončí. Později jsem se dozvěděla, že to nebylo poprvé, a přestala jsem se obelhávat, že to bude naposledy. Tehdy však šlo o konkrétní ženu a konkrétní cit, o žádné bokovky, a abych prokázala dobrou vůli, snažila jsem se jeho cit chápat. Také jsem se během našeho vztahu zamilovala...

Situace se ale začala brzy komplikovat, ona se ho odmítla pustit, on se jí také nechtěl vzdát a stálá milenka se stala hrozbou. Protože byla konkrétní, znala jsem její jméno, měla jsem na koho zuřit, což mi sice párkrát ulevilo, ale celkově to nevedlo nikam, naopak vztek našemu vztahu škodil. Pronásledovala mě v myšlenkách pořád, co chvíli jsem si na ni vzpomněla, takže jsme už nežili v našem bytě dva, ale tři. Když jsem zjis­tila, že vedle ní měl ještě minimálně jednu bokovku, ohromně se mi ulevilo. Spadl mi doslova kámen ze srdce, zatímco ona byla v šoku. Já už jsem věděla, že je schopný mě podvést, ona na rozdíl ode mě nemohla uvěřit, že jí, do které je přece tak šíleně zamilovaný, by něco takového mohl udělat.

Zvláštní, že ženy, které si začínají se zadanými muži, vždycky uvěří tomu, že jim se to nestane. Stalo se jí to a já jsem byla za tu bokovku ráda. Pro mě to byl důkaz, že jejich vztah není tak vážný, jak si jeho milenka namlouvá, a znamenalo to, že na konec už nebudu čekat dlouho. Bokovky mi pomohly dívat se na náš vztah realističtěji. Partnera si nemaluju růžovými barvami jako kdysi, ale svým způsobem jsem ráda. Netrávím čas úvahami, co bude, když mě podvede. Už mě podvedl a vím, jaké to je.“ Na otázku, proč s ním zůstává, Ester odpovídá: „Protože neznám snad žádného muže, za kterého bych v tomto ohledu dala ruku do ohně. A ve všem ostatním si rozumíme.“

Jedna za druhou

Bokovky můžou výrazně zamávat s trpělivostí partnerky. Ženy, které se doposud nesetkaly s hrozbou stálé milenky, považují podle psycholožky Terezy Horváthové bokovky za mnohem větší nebezpečí. „Zamilovanosti rozumí žena v průměru lépe než náhodnému sexu. Jestliže ona sama náhodný sex nevyhledává, sexuální dobrodružství jejího partnera jdou mimo její chápání. Nedokáže se smířit s vědomím, že kvůli chvilkám vzrušení je partner schopen ohrozit jejich vztah. Ve skutečnosti jsou to ale skoro vždycky stálé milenky, kdo partnerky ohrožuje více a kvůli komu partnerský vztah končí.“

Kvůli bokovkám se muži nerozcházejí. Ty berou jen jako zpestření. I když se s nimi sejdou víckrát než jednou, pořád je považují za náhodné známosti a v jejich jepičím poměru nehraje cit žádnou roli. Z tohoto pohledu jsou bokovky méně nebezpečné. Nejsou bláznivě zamilované a neočekávají, že se z obyčejného sexu vyklube něco víc - alespoň ne ve většině případů. On také není zamilovaný, a tím pádem je mnohem ochotnější se bokovky vzdát a časem ji vyměnit za jinou. Hrozí menší nebezpečí, že mu bokovka zamotá hlavu a také že on zamotá hlavu jí. Pro partnerku není zdaleka tolik důležité, jak bokovka vypadá, jak se jmenuje a co dělá, protože na tom nijak nezáleží - k čemu zjišťovat, co na ní on vidí, když jde pouze o sex na jednu noc, přinejhorším na nocí několik?

Potenciální kořist

I bokovky ale mají své nevýhody. Předně je jich moc. Když je bude partnerka tolerovat, stanou se součástí jejího života. V jednom bytě sice nebudou žít tři, ale kdykoli spolu partneři někam půjdou, bude si ona uvědomovat, že každá z žen na večírku je potenciální bokovkou jejího partnera. To v ní může vyvolat nevoli, vztek i žárlivost, a to se odrazí na partnerském vztahu. Také může mít pocit, že se nikde nemůže uvolnit a v klidu vydechnout, protože naráží nejenom na jeho budoucí kořisti, ale možná i na ty, co už jeho postelí prošly.

Spala s ním? Nejspíš ano, když se usmála tak významně. A co ta v minisukni? Tu by určitě nenechal jenom tak bez povšimnutí. Kráska s uhlově černými vlasy je jasná, bylo by s podivem, kdyby zrovna takovou nezkusil sbalit... Je-li partner sukničkář, časem v jeho partnerce může vzklíčit podezření, jestli mezi kořisti nespadá i její nejlepší kamarádka nebo třeba vlastní sestra. Paranoia se rozjíždí na plné obrátky a trhliny ve vztahu se zvětšují. Na druhé straně - pořád vám nejde po krku žena, která se rozhodla, že se nastěhuje do vašeho bytu, lehne si do vaší postele a bude jíst z vašeho talířku.

(Připravila: Jana Krejčí, Harper's Bazaar)
Zpět