Promluvte si s nemluvnětem, zvládnete to beze slov

03.10.2008 10:45

 

 

Nejdříve začněte miminko učit znaky věcí, které má nejraději. Budou ho motivovat k tomu, aby si také znakem začalo o ně říkat.

Nejdříve začněte miminko učit znaky věcí, které má nejraději. Budou ho motivovat k tomu, aby si také znakem začalo o ně říkat.

 

Dnes

Dítě, které ještě neumí mluvit, si přesto s vámi může "popovídat". Naučte ho domlouvat se prostřednictvím gest a znaků.

Reklama:
Naše 15měsíční Nikolka si sama vymyslela gesta, aby se s námi domluvila,“ říká Petra Vašátková z Prahy. „Když jsme s ní byli v zoologické zahradě a uviděla rohaté kozorohy, dala si prsty obou rukou k hlavičce, aby naznačila rohy, a běhala po trávě, jak to dělala zvířata ve výběhu. Předtím už uměla ukázat, že chce pít či jíst, a samozřejmě svoje gesta doprovázela jakýmsi napodobováním slov.“

Povídání si s miminky a batolaty pomocí gest není znakový jazyk neslyšících. Je to pouze prostředek, jehož hlavním cílem je rozvoj řeči dítěte. Podobný způsob domlouvání se s malým dítětem má pozitivní vliv na rozvoj jeho myšlení, pohybu a uvědomování si souvislostí. Do této činnosti totiž zapojujete sluch, zrak i pohybovou koordinaci dítěte. Váš potomek slovo slyší, prostřednictvím znaku ho vidí a lépe si ho zapamatuje. Mnoho dětí, které používá s rodiči znakovou řeč, začne dříve mluvit.

Dívej se mi do očí!

Znakovou řeč lze miminko učit už kolem 7. měsíce věku. Musí však mít poznávací i motorické schopnosti, umět se soustředit na pohyb rukou a spojovat gesto s činností, věcí nebo osobou. Všeobecně platí, že miminka, se kterými se rodiče domlouvají znakovou řečí pravidelně od 7. měsíce, začnou samostatně vytvářet znaky kolem 8. měsíce. A jak posoudit, že dítě je připravené? Až začne používat jednoduché pohyby rukou, jako třeba gesta pro slova „pápá“, „ahoj“, nebo když dovede přikývnout na znamení souhlasu a zatřást hlavou, pokud něco odmítá.

Důležitá podmínka učení: Začněte až tehdy, když jste schopni upoutat pozornost dítěte na delší dobu a miminko s vámi umí udržet oční kontakt. Pro začátek stačí kolem 7-10 sekund.

Pozor, začínáme!

Nejlepší je začít se znaky, které se týkají každodenních činností a miminko je má možnost mnohokrát vidět. Jsou pro něj zdrojem jistoty, protože je lze dopředu předvídat. Ví, co bude následovat, a činnost může i samo ovlivnit. Po koupání vám podá hřeben nebo olejíček, kterým ho natíráte. Před jídlem vám nastaví krk, abyste mu upevnila bryndáček. Pokud podobnou situaci spojíte se znakem, je pravděpodobné, že ho velmi rychle začne samo používat. Nejlepší je vždy začít se znaky pro věci, které má vaše dítě nejraději. Budou ho motivovat k tomu, aby si o ně znakem říkalo.

Mléko! Ještě! Papat!

Znak pro „Chceš mléko?“
Sevřete obě pěsti, dejte je k sobě a natáhněte palce a malíčky kolmo. Držte ruce před sebou
a pohybujte s nimi nahoru a dolů, jako kdybyste dojili.
Tip: Ukažte miminku jeho láhev a zeptejte se: „Chceš mléko?“ Potom udělejte znak. Řekněte slovo „mléko“, zatímco uděláte znak chvíli předtím a potom, co mu dáte láhev. Když kojíte, udělejte znak předtím, než dítě začnete kojit.

Znak pro „Chceš jíst?“
Přiložte konce prstů jedné ruky
k palci téže ruky. Dejte si ruku ke rtům tak, že se jich dotknete špičkami prstů.
Tip: Tento znak je vhodný pro období, kdy vaše dítě přejde na pevnou stravu. Můžete se zeptat batolete, jestli je připravené obědvat, a udělat znak pro „jíst“. Potom ho posadíte  na vysokou židličku a zopakujete znak, až ho nakrmíte.

Znak pro „Chceš ještě?“
Klepněte na hřbet jedné ruky druhou rukou.
Tip: Je to znak, který se děti rychle naučí a uvědomí si, že mohou požádat
o „více jídla“, „ještě si chci hrát“, „více knížek“ atd. Zkuste ho to naučit tím způsobem, že když miminko krmíte, udělejte pauzu mezi jedním a dalším soustem a počkejte, až se miminko na vás podívá. Potom se zeptejte: „Chceš ještě?“ a udělejte znak.
Až dítě zvládne jednoduché znaky, můžete pokračovat ve výuce dalších tematických okruhů.

Co je potřeba vědět?

  • V 8 měsících je už paměť miminka dostatečně rozvinutá, takže může dobře ukládat znaky a používat je.
  • Průměrně to trvá asi 4 až 6 týdnů, než miminko začne napodobovat znaky a „odpoví“ vám. Takže musíte být trpěliví.
  • Je potřeba být důslední a používat stejný znak po celou dobu. Je důležité znak často opakovat. Do učení můžete zapojit i ostatní členy rodiny. Čím častěji miminko znak vidí, tím rychleji začne reagovat a odpovídat.
  • Naučte se znaky sami předem, abyste byli připraveni na chvíli, kdy vaše miminko na něco ukáže a podívá se na vás s otázkou v očích. Budete mu schopni označit určitou věc nebo činnost ihned.
  • Řekněte slovo a zároveň udělejte rukama jednoduchý znak. Přesvědčte se, že dítě ví, o čem mluvíte. Ukažte na věc, osobu nebo zvíře a ujistěte se, že miminko se dívá na stejný objekt jako vy.
  • Buďte vnímaví k vývoji svého miminka. Když projevuje zájem o komunikaci a brouká si s vámi, je ideální chvíle na učení znakové řeči.
  • Udělejte z toho zábavu. Používejte znaky při dětských říkankách a písničkách, jako jsou třeba Kolo, kolo mlýnské... Ukazujte znaky při čtení knih, napodobujte zvuky zvířat a zároveň ukažte něco, co je pro ně typické. Kráva má rohy (naznačte je rukama) a dělá búúú, kohoutek má hřeben (naznačíte ho prsty na hlavě) a dělá kykyryký!

Co vlastně máma říká?

Vaše dítě může být na začátku učení rozrušené a dělat legrační obličeje. Znamená to, jen že se snaží zjistit, co vlastně děláte.

Pozorně vnímejte, když se vám miminko pokouší něco naznačit, pochvalte ho a povzbuďte. Pokud máte pocit, že jste začali příliš brzy, nepřestaňte. Pokoušejte se dál, pokračujte v učení a dítě vás určitě překvapí.
První použití znakové řeči miminkem může být nejasné. Kojenci mladší šesti měsíců ještě neovládají dobře motoriku rukou.
Časem však budou znaky jasnější. Nemějte ale nerealistická očekávání. Dítě vycítí, že na něj vyvíjíte nátlak.  Trpělivým opakováním se pomalu mezi vámi rozvine živá konverzace.

Svět kolem mě

Předkládáme vám několik pojmů pro miminka, které je můžete naučit pojmenovávat pomocí znaků, až zvládnou ty nejjednodušší.

Rodina:
máma, táta, bráška, sestra, babička, dědeček, kluk, holka, miminko
Jídlo: žízeň, hlad, jíst, pít, mléko, sušenka, jablíčko, voda, džus, nechci!
Místo: doma, obchod, auto, procházka, hřiště, pískoviště
Pocity: šťastný, smutný, spát, unavený

Pomozte si obrázkem

Jeden z nejlepších nástrojů pro učení znakové řeči je používání obrázkových leporel. Znakové aktivity s obrázky jsou naučné a rozvíjejí rozumové schopnosti miminka či batolete. A jak postupovat? Ukažte na obrázek a pokuste se spojit ho s něčím v domácnosti. Když vidíte obrázek jablíčka, ukažte miminku opravdové jablíčko na stole. Pokud je na obrázku talíř, ukažte mu jeho talířek atd. Možnosti jsou nekonečné.

Chci ti něco říct!

Všímejte si mimoslovních sdělení, která vaše dítě vyjadřuje svým tělem. Při komunikaci dělá mnoho nejrůznějších gest. Své hlasové projevy doprovází pohyby rukou anebo celého těla a také mimikou obličeje. Slyšíte, že vydává zvuk, který může znít třeba jako „eheheh“, někdy při tom natahuje ruce k vám (znamená to pochovej mě?), jindy leze ke dveřím (táta se vrací domů?) nebo natahuje ruku k polici (dej mi medvídka!), někdy se zamračí (Ta kostka! Nemůžu ji vsunout do toho otvoru). Všechna tato mimoslovní sdělení zpřesňují význam  onoho „eheheh“, které by samo o sobě mohlo být ne-srozumitelné. 

Učte se od miminka

V průběhu dne máte jistě mnoho práce a není ve vašich silách nepřetržitě pozorovat dítě, co vám chce říct. Soustřeďte se však na něj ve chvílích, kdy používá hlasový projev. Určitě ho doprovodí nemluveným náznakem. Vymezte třeba nějakou činnost (společné vaření, hru s kostkami, procházku na hřišti), kdy máte dost času soustředit se na komunikační signály dítěte. Mezi jeho gesty jistě najdete i taková, která můžete cíleně použít v „rozhovoru“ s ním.

Mám chuť na koláček!

Postupem času jsou děti schopné zvládnout i složitější slova a jednoduché věty. Aktivity znakové řeči miminka mohou zahrnovat mnoho událostí a věcí kolem domácnosti. Třeba oslavy jsou velkou příležitostí k učení. Můžete dítě naučit pár znaků ještě před oslavou. Třeba: koláček, svíčky, limonáda, atd. Pokud do tajemství dětských znaků zapojíte celou rodinu, příbuzní se mohou s dítětem během oslavy bez problémů domlouvat. I pro dítě je velkou školou, když vidí, že i jiní lidé než jen ti nejbližší se s ním umějí dorozumět.

Domluvíme se spolu?

Zvolte si konkrétní znaky, které budete v komunikaci s dítětem používat. Vycházejte z přirozených gest svého dítěte a tímto způsobem si vytvořte znaky vlastní. Možná bude ze začátku obtížné se soustředit na to, že konkrétní mluvené slovo musíte vždy doprovodit odpovídajícím znakem. Po krátké době si však tento proces osvojíte a bude vám připadat zcela přirozený. Zlom nastane ve chvíli, kdy dítě konečně zareaguje na vaše snažení a začne znak samo aktivně používat. Jakmile se konkrétní gesto stane součástí vaší komunikace s dítětem, bude motivovat vás i miminko k používání dalších.

Možná budete mít časem pocit, že znak JÍDLO vám nemůže stačit, že je příliš všeobecný. Vždyť vaše dítě má dnes k obědu špagety a zítra brokolici. Pro dítě je ale v určitém období všechno „ham“ nebo „papú“ Vše, co má kola, je třeba „tu túúú“. To je v pořádku. Zásoba znakování s miminky se bude časem rozšiřovat spolu se zdokonalováním jeho schopností.


(Připravila: Kateřina Bartošová, Family Star)
 
Zpět