Alkoholičkou na základce

01.10.2008 10:45

 

 

Mladé dívky chtějí vypadat starší a často se tak i chovají. Pomáhá jim k tomu výrazné líčení i výstřední chování.

Mladé dívky chtějí vypadat starší a často se tak i chovají. Pomáhá jim k tomu výrazné líčení i výstřední chování.

 

Opíjejí se stále mladší děti bez rozdílu pohlaví. Jak se cítí po opici ve škole? Přečtěte si šokující zpověď.

Reklama:

Dospělí jen nevěřícně kroutí hlavami, když se objeví otevřená zpověď zlobivého dítka. Kde se v nich bere vzdor, sklon k pití a rizikovému chování? Nedávno šokovala britskou veřejnost 14letá Clare Hoskins. Servítky si rozhodně nebrala. Clare v černých ‚gothic‘ šatech, s nabar­venými vlasy a výrazným make-upem představuje provokativní kombinaci mladé tváře a protřelé rebelky.

V noci Clare tíhne spíš k druhé podobě. Během flámu dokáže vypít půl lahve vodky a k tomu několik piv. A není mezi svými vrstevnicemi žádnou výjimkou. „Jsem sice mladá, ale snažím se vypadat a chovat jako starší,“ prohlašuje na úvod dívka z Liverpoolu.

„Máma se sice snaží mi moje úlety zatrhnout, ale mám ji ‚na háku‘. Je to můj život a budu si ho žít, jak budu chtít - a nikdo mi v tom nezabrání.“ Mladičká Clare zvládne doporučenou bezpečnou dávku alkoholu pro dospělou ženu na týden - 14 malých sklenek vína - za jedinou noc. A co je nejhorší - Clare se dokáže opít prakticky kdekoli a často má pak ve škole kocovinu.

Opilá ve škole

„Seděla jsem v lavici a hlava mě bolela jak střep, koukala jsem na hodiny, jak se líně vleče vteřinová ručička,“ přiznává. „Když máte nakoupíno nebo kocovinu, je škola utrpení. Vím, že teď mám horší známky, ale rozhodně to nemá co dělat s pitím.“ durdí se Clare a přiznává, že po tahu mívá často okno. Začala pít před rokem o prázdninách. Rodiče ji vzali jen na krátkou dovolenou, pak zůstávala sama doma, zatímco oni chodili do práce. Chytila se party podobně opuštěných dětí.

Ty starší nakupovaly alkohol a všichni se každý den opíjeli v bytech, kde zrovna nebyli dospělí. „Jeden z nás pravidelně končil s hlavou v záchodu a strávil tam třeba i několik hodin,“ směje se Clare. O panenství přišla ve 13 letech a přiznává, že když je opilá, klidně provozuje sex. Už si ani nepamatuje, s kolika kluky spala. „Lidi nečekají, že by někdo tak mladý už mohl mít sexuální zkušenosti, ale z mých kamarádek už prakticky žádná není panna,“ tvrdí. „Měla jsem dva kluky, ale spoustu náhodných známostí.

V partě už byl každý s každým.“ Clare říká, že vždy používali kondom. „Od rodičů vím o antikoncepci a četla jsem si o ní v časopisech,“ upřesňuje Clare. „Nechci být těhotná, ještě bych se nedokázala postarat o dítě.“ Naopak starosti o to, že jí může nemírné pití poškodit játra, si nepřipouští. „Jsem ještě mladá, tak proč si s tím lámat hlavu,“ jen se usmí­vá a naivně dodává: „Když budu zdravě jíst, tak se to vyrovná.“

Není překvapením, že ke změně životního stylu Clare výrazně přispěly spory s mat­kou Jane (44), která pracuje jako úřednice. Zakazovala jí chodit ven a neustále ji na veřejnosti ponižovala. Clare přiznává, že se s matkou několikrát pohádala na ulici. „Ječely jsme na sebe, nadávaly si a pak jsem obvykle utekla pryč,“ vzpomíná Cla­re. „Ale ostudu nedělám. Když mě vidí opilou někdo dospělý, spíš o mně prohlásí, že jsem legrační.“

Vinu nesou rodiče?

Clare ze svého pití a nezvladatelného chování obviňuje rodiče, kteří se před 10 měsíci rozvedli. Její otec William (40) pracuje v bezpečnostní agentuře. Odstěhoval se a nechal Clare jen s matkou a dvěma mlad­šími sestrami. „Pila jsempak ještě víc, abych to nějak dostala z hlavy,“ tvrdí Clare. „Byla jsem na tátu děsně naštvaná, že zmizel a dokázal mě opustit. Doma jsem pořád musela vzpomínat, jaký to bylo, když byl s námi. Chodila jsem často ven, to mi pomáhalo.

A bez přísného táty mě už pak máma doma neudržela. Ne, že by se nesnažila. Přestala mi dávat kapesné a zamykala dveře od bytu. Ale bydlíme v přízemí, tak jsem prostě vylezla oknem a vždycky někdo z party měl peníze,“ přiznává. „Máma není nadšená, že piju, ale nemůže s tím nic dělat. V poslední době pití omezuju, často mi po něm bývá špatně.

Na diskotéce vypiju tak tři čtyři piva. V létě jsem byla na tahu každý večer a dny jsem trávila v posteli, protože mě šíle­ně bolela hlava,“ přiznává dívka. Byly to skvě­lé prázdniny, ale budu opatrnější. Jestli mi má být špatně pokaždé, když se napiju, tak s tím raději přestanu. Trávit dny na záchodě mě nebaví a začíná škola.“

Bezradná matka

Matka Jane jen bezmocně dodává: „Clare má víc svobody než většina jejích vrstevnic, ale s tím moc nenadělám. Musím cho­dit do práce a živit rodinu. Z toho, co vidím, není Clare žádná výjimka. Možná to s pitím jen přehání víc než ostatní děti, ale pokud vím, alkohol pijí běžně skoro všechny. Pochopitelně to je špatné, ale pokusíme se to spolu nějak zvládnout, aby se z ní nestala alkoholička.“ Jenže tou už podle všeho 14letá dívka dávno je.

V Čechách to není lepší

řipadá vám příběh Clare příliš ‚cizokrajný‘? Omyl! Podle domácích výzkumů jsou na tom naše děti nejhůře z celé Evropské unie! 35 % 10letých českých dětí má opakované zkušenosti s alkoholem a pravidelně pít začínají průměrně již v 11 letech. 13 % dětí ve věku 13-15 let se opíjí 3× měsíčně. Při policejních akcích se zjistilo, že i naše děti běžně vysedávají po barech a restauracích a objednat si nebo koupit alkohol pro ně není problém.

Výjimkou nejsou ani 14leté děti, kterým bylo naměřeno přes 2 promile alkoholu v krvi, tedy dávka ohrožující jejich život. I při občasném požití se zvyšuje nebezpečí onemocnění jater a nervového systému. Současně platí, že čím dříve začne mladý člověk popíjet alkohol, tím je vyšší rychlost nástupu závislosti a prudce roste riziko přechodu na tvrdší drogy.

(redakce Jackie)
Zpět